Resum de la trobada amb
responsables de TMB, conseller tècnic d’H-G, conseller de barri de Can Baró,
tècnica de barri Can Baró, representants veïnals (membres grup de busos de la
Plataforma Can Baró, membres junta de Vista Parc i membres anterior avv Can
Baró) – 23 de maig 2018. Acords de les trobades veïnals i sessions informatives
dels dies 24 i 25 de maig’18.
1.
Context de les informacions
2.
Situació actual del barri vs
situació final de la xarxa de busos i nova xarxa de busos
3.
Altres informacions relatives
a mobilitat - grup de busos de la
plataforma Can Baró
4.
Acords de les trobades del 24
i 25 de maig de 2018
- - - - - -
- - - - - - - - - -- - -- - - - - -- - - - - - ---
1. Context de les informacions
TMB preveu una mesura derivada de les diferents
reclamacions del veïnat en relació a l’aglomeració de turistes al bus 24,
conegut com el bus turístic low-cost popularment, i que satura la línia per
visitar el parc. El seu trajecte St. Antoni-Universitat-Catalunya-Pedrera-Gràcia-Parc
Güell el converteix en un bus altament utilitzat pel turisme fins al punt que
grups organitzats el fan servir, és objecte de robatoris i carterisme, i
dificulta la limitada mobilitat del veïnat de La Salut, Can Baró i el Carmel.
Aquestes apreciacions, que les comparteix tot el veïnat, corren per les
xarxes socials que fan servir el turistes on valoren les avantatges d’anar en
el 24 vs L3 Lesseps per les vistes de Barcelona, alertant això sí dels
robatoris: https://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g187497-i44-k3840615-Parc_Guell_metro_or_bus-Barcelona_Catalonia.html [Recuperat el 26/5/18].
Quan l’Ajuntament va plantejar un canvi de
recorregut de la línia, el veïnat pensava que potser fer un trajecte una mica
més alternatiu seria el plantejament però la proposta passa per un escurçament
de la línia fins a plaça Catalunya. A l’espera del consell de barri, es convoca
per part de l’Ajuntament una reunió amb diferents representants veïnals,
responsables polítics del districte i responsables de TMB per poder tractar les
afectacions a Can Baró. Els representants veïnals convoquem els dos dies
posteriors sessions informatives per obrir la informació a tot el veïnat. En aquest
enllaç es pot accedir a la NXB: https://www.tmb.cat/es/sobre-tmb/mejoras-red-transporte/nueva-red-bus/mapa
[Recuperat el 26/5/18].
2. Situació actual del barri vs
situació final de la xarxa de busos i nova xarxa de busos
Les principals afectacions previstes són:
-
BUS 24 – Carmel a Plaça
Catalunya = escurçament de pl. Catalunya a Paral·lel. Previsió 24/6/18.
-
BUS 55 – Parc Montjuïc a pl.
Catalunya = extinció del 55 del barri. Previsió tardor 2018.
-
BUS 39 – Pl. Catalunya a
pl.Catalana = escurçament tant cap a Barceloneta com cap a Horta. Previsió
tardor de 2018.
-
BUS 92 – Substitució pel bus
vertical V19 = Barceloneta a pl. Alfonso Comín (nova Quirón). Previsió tardor
de 2018.
A continuació es mostra la imatge que va oferir TMB
per poder veure la situació actual de la xarxa de busos a Can Baró i la
posterior situació després dels canvis:
Imatge 1: Situació actual del barri cap al
centre de la ciutat (falten per tant 114 i D40) – Font: TMB
Imatge 2: Previsió reconfiguració Tardor de 2018 cap al centre de la ciutat (falten 114 i D40) – Font: TMB
Imatge 3: Previsió reconfiguració (2) Tardor de
2018 cap al centre (sense 114 i D40) – Font: TMB
En els darrers anys s’ha perdut al barri:
-
Línia 31 – segons s’argumenta
feia un recorregut paral·lel al 32 (actual D40)
-
Línia 74 (actual H6) – Segons
argumenten passa per Rda. Guinardó perquè puja més passatge. Argumenten també
que fa el recorregut que faria la L9.
3. Altres informacions relatives
a mobilitat - grup de busos de la
plataforma Can Baró
-
METRO – L9 Sanllehy à S’informa que la FAVB va convocar una reunió de
totes les avv afectades per la L9 i s’ha acordat fer reclamacions i actuacions
de reivindicació conjuntes. Anirem fent difusió per anar implicant tot el
veïnat. Així mateix, s’informa que la Regidora Mercedes Vidal va comunicar a
finals de Febrer de 2018 que hi havia previsió de poder disposar de la L9 en un
període aproximat de 6 o 7 anys per inversions del Banc Europeu.
-
Nit bus à No disposem de nit bus al
barri. S’han fet reclamacions a AMB i a TMB. L’AMB comunica que és competència
de TMB. Per part de TMB la resposta apunta a que és competència municipal. En
aquest sentit es recull la proposta del José Manuel de la junta de Vista parc
de poder demanar mentre s’estudia la possibilitat de tenir nit bus que es
pogués allargar l’horari de busos 1h més. S’està preparant instància al
respecte per reclamar mobilitat nocturna.
-
Estudi d’alternatives i propostes à més enllà dels acords de mobilització es recullen
propostes i es continuarà treballant en la línia d’anticipar i cercar
alternatives per no perdre mobilitat.
-
Accés als serveis bàsics de salut à NO disposem de cap bus que ens porti al nostre
Hospital de referència St. Pau. Tampoc tenim accés àgil als especialistes del
CAP Guinardó. Si s’extingueix 55 i s’escurça el 24 tampoc arribaríem al CAP
Manso. Tenim dret a l’accés als serveis bàsics de salut, actualment no és així.
En aquest sentit, l’Ajuntament s’ha compromès a revisar les possibilitats
d’apropament dels serveis de salut i especialistes al barri, entroncant amb la
preocupació de no perdre el servei de pediatria del CAP Sanllehy que es
derivaria al CAP Pare Claret actualment connectats amb el 55.
-
Accés a escoles i instituts de zona (educació) i
cultura à Els instituts com p.e. el IES
Goya corresponents a la nostra zona no tindrien accés per transport públic amb
l’escurçament de la línia 39. Així mateix, amb escurçament de la línia 24
tampoc accediríem a la Universitat central ni als teatres de Gran Via i
Paral·lel.
-
Possibilitat de demanar un nou bus de barri per
pal·liar dèficits i/o reconfigurar el trajecte del 114 à La junta de Vista Parc va treballar el possible
trajecte d’un nou bus de barri que de ser possible es podria valorar i validar
en un consell de barri. També hi havia una proposta de fer arribar el 114 a St.
Pau que no s’ha dut a terme i es podria recuperar. Es posa sobre la taula la
mala freqüència del 114, la saturació del bus i la creixent massificació de
turistes que l’agafen per arribar a les bateries antiaèries (búnkers). TMB
manifesta que solament es pot incidir mínimament en la nova xarxa de busos (algun
canvi lleu de recorregut molt mínim o afegir o moure alguna parada) i que no hi
ha disposició pressupostària per noves línies de busos de barri, però en tot
cas, pensem que hauran de cercar dotació si restringeixen la mobilitat tal i
com plantegen al barri.
-
Greu problema d’aparcaments al barri à Pels problemes de connexió i
mobilitat al barri, l’ús del vehicle privat emergeix com una necessitat del
nostre veïnat. Accedir a Sant Pau quan hi ha problemes traumatològics per
exemple s’acaba fent amb cotxe privat o en taxi. Les dificultats d’aparcament
existents i les afectacions que tindrà 3 turons a la zona, com p.e. a la
Baronense o amb les visites al parc accedint per Francesc alegre fan que
aquesta problemàtica sigui creixent i s’hagi de cercar solucions que facin
compatible l’aparcament al barri, reclamant la senyalització blanca de
residents a zones properes a Park Güell i Parc dels 3 turons, així com
l’ampliació de les places i la previsió de no perdre’n més ni al barri ni a zones
limítrofs com C/Camèlies.
-
No disposició de cap solució de mobilitat tova al
barri à S’han habilitat carrils bici
propers (carre de les Camèlies) però no
hi ha cap parada de bicing al barri, i per suposat, pensem que el bicing hauria
de ser elèctric per l’orografia de Can Baró.
-
Petició d’endarrerir els canvis a la tardor de 2018 à es va proposar poder endarrerir els canvis per
fer-los tots a la tardor de 2018 per tenir marge per poder cercar solucions. No
es va acceptar.
4. Acords de les trobades del 24
i 25 de maig de 2018
El veïnat
REBUTJEM la proposta de reconfiguració de la mobilitat al barri de Can Baró
i NO ACCEPTEM la proposta de TMB d’esperar a veure els problemes de la
NXB per valorar i pensar en possibles solucions a un o dos anys vista.
Aquesta opció és inacceptable i més
en els barris de muntanya com el nostre, aspecte que ja es va posar sobre la taula
per veïns que porten més de 30 anys amb la mateixa reivindicació pel nostre barri.
Aquesta reconfiguració tindria un impacte
social negatiu en el barri i més amb el creixent envelliment de la població
i les dificultats pròpies de la orografia.
Dels 120 assistents a la sessió de Vista Parc
aproximats i dels 80 aproximats a la parròquia, uns 200 participants, es vota per unanimitat dur a terme
mobilitzacions i seguir treballant de forma coordinada per reivindicar la
necessitat de mantenir busos al barri i no perdre’n.
Emplacem al barri a seguir tots connectats, es
pacta posar cartells als comerços del barri quan es plantegin mobilitzacions,
acudir al consell de barri on previsiblement s’exposarà per part de
l’Ajuntament les afectacions i s’acorda penjar aquest resum a la web de la Plataforma
Can Baró, que farà també la difusió web i per xarxes socials de mobilitzacions,
informacions i propostes treballades amb el grup de coordinació de busos del barri
de Can Baró.
Imatge 4: NXB. Font TMB [30|5|18]
Grup busos Plataforma Can Baró: Oscar, Elena, Isabel, Lluïsa, Elena, Esther, Anna, José Ramon i Eli.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada